Transpordiamet on hakanud rangemalt kontrollima välisriikidest toodud kasutatud autode tehnilist seisukorda ja eelkõige just turvavarustust. See tuleneb määruse “Mootorsõiduki ja selle haagise tehnonõuded ning nõuded varustusele” Lisa 1, kood 602, lõikest 6, mis ütleb, et M1 ja N1 kategooria sõidukitel pole lubatud kasutada kasutuselt kõrvaldatud turvavarustust. See tähendab, et kui turvapadi on kokkupõrkes avanenud või turvavöö kahjustunud, siis tuleb see kindlasti välja vahetada uue (mitte taaskasutatud) turvapadja vastu.
Miks Transpordiamet auto tehnoseisundit kontrollib?
Kui Transpordiametil tuvastab, et autol on enne Eestisse saabumist eelnevalt toimunud liiklusõnnetus, mille käigus turvavarustus rakendunus, nõutakse enne auto Eestis registreerimist eksperdi arvamust selle kohta, et turvavarustus on taastatud nõuetekohaselt.
Transpordiameti soov on, et Eestis võetakse arvele võetavad autod on ohutud nii juhile kui ka teistele kaasliiklejatele.
Mida kontrollin?
Kuigi Transpordiamet võib paluda eksperdi kinnitust vaid turvapatjade seisukorrale, vaatan üle kogu auto üldseisundi ja remondi kvaliteedi, et veenduda auto ohutuses. Minu jaoks pole oluline värvkatte kvaliteet, aga just see, et sõiduk oleks taastatud tehniliselt korrektselt.
Tavaliselt näeb kontroll välja nii:
- Kõigepealt otsin üles auto andmed veebist – mis on selle ajalugu, mis kahjustused on olnud. Sellest infost lähtudes otsustan, mida täpselt kontrollin.
- Vaatan füüsiliselt üle sõidukil rakendunud ja remondi käigus paigaldatud turvavarustuse . Selleks võtan füüsiliselt lahti polstrid ja kontrollin nende all olevate turvapadjade ja turvavööde välimust ja seisukorda.
- Hindan auto üldist seisukorda ja selle ohutust.
Kui palju maksab turvavarustuse kontroll?
Teenus maksab umbes 200 eurot. Sellele võivad lisanduda kohalesõidutasu, vajadusel lahtivõtmise tasu. Samas võib auto omanik ka ise eelnevalt vajalikud osad eemaldada, näiteks polstrid, stange, katted, põhjakatted jms.
Kui auto turvavarustus vastab nõuetele ja on taastatud vastavalt tehnoloogilistele juhenditele väljastan registreerimiseelse tehnonõuetele vastavuse kontrolli akti.
Mis juhtub kui sõiduki vaatlusel ilmnevad vead?
Autol ilmnenud vigade kõrvaldamist tuleb akti saamiseks sõiduk mulle uuesti ülevaatuseks esitada. Praktikas olen kohanud ka selliseid sõidukeid, mida pole võimalik viia kehtivate nõuetega vastavusse. Seetõttu kutsun üles enne kasutatud sõiduki ostmist tegema sellele põhjalikku kontrolli. Sageli piisab müüdava sõiduki VIN-koodi tippimisest Google’i otsingumootorisse.
Juhul kui sõiduk nõuetele ei vasta, tuleks see kontrollimiseks uuesti esitada. Täiendav kontroll tasustatakse vastavalt vea iseloomust.
Erilisemad näited vigadest
Oma töös olen kokku puutunud paljude juhtumitega, kus näiliselt korras auto on tegelikult väga kehvas ja ohtlikus seisus. Näiteks:
- Turvakardin pole nõuetekohaselt paigaldatud ja õnnetuse korral ei kaitseks ta autos viibijaid.
- Paigaldatud tagasi vanad turvapadjad, mille püropadrun on vahetatud.
- Paigaldatud sõidukile sobimatu turvavarustus.
- Põlveturvapadi oli eemaldatud ja süsteemi ärapetmiseks oli juhtmete külge ühendatud takisti.
- Auto olulised tugevduselemendid olid läbi lõigatud ja ebakvaliteetselt kokku keevitatud. Tänapäevaste sõidukite kere kandevkonsruktsioon on valmistatud külmstantsitud terasest, mille taastamisel tuleb jälgida rangelt tootjatehase nõudeid, et võimalike liiklusõnnetuste korral kaitseks sõiduki kerekonstruktsioonid sõidukis viibivaid reisijaid.
- Sõiduki veermiku kandevkonstruktsioon (sillatala) deformeerunud, mistõttu pole võimalik sõiduki rataste asendeid seada valmistajatehases lubatud tolerantsi.
- Kerepaneelide vahed on erineva laiusega, põhja alt mitmed katted puudu. Tihti viitavad sellised nähtavad remondikvaliteedi probleemid ka peidus olevatele vigadele.
Võta ühendust ja räägime lähemalt
Raul Põdersalu
Olen üle 20-aastase kogemusega liiklusõnnetuste ja autode tehniline ekspert, kõrgema tasema volitatud autoinsener. Minuga teevad koostööd erinevad ettevõtted, Maanteeamet, kindlustused ja olen Eesti Kohtuekspertiisi Instituudi partner.
Kui vajad abi liiklusõnnetuse või auto tehnilise hinnanguga, võta minuga ühendust:
Tel: 50 53 375
E-post: raul@rajahaldus.ee